Дитина у віці 1 рік: що вміє дитина?
Ось і настав довгоочікуваний момент: ваш малюк відсвяткував свій перший день народження. Цей рік був сповнений подіями, тривогами і незабутніми моментами щастя. Як же радують батьків набуті нею уміння і навички! Тим не менше, кожна уважна і турботлива мама до цього рубежу задає собі питання: «Що вміє дитина в рік? Не упущено щось важливе?»
Позаймайтеся з малюком - незабаром у нього все вийде. Дітки, яких з самого народження прагнули розвивати, часто випереджають середні показники, що є предметом особливої гордості для батьків.
Основні навички однорічної дитини
Що вміє дитина в 1 місяць
Освоюючи рухові навички, у рік дитина повинна вміти:
- Впевнено стояти без підтримки.
- Ходити з підтримкою дорослого за одну (обидві) руки або самостійно (коли дитина починає ходити).
- Активно повзати (це не відноситься до категорії малюків, які не повзають взагалі: такі діти починають ходити досить рано, минаючи етап повзання, що є варіантом норми) (коли малюк починає повзати).
- Повзати по сходах вгору і вниз.
- Крокувати по сходах приставним кроком при підтримці дорослого.
- Присідати, випрямлятися, підніматися на ноги з будь-якого положення.
- Залазити на ліжко, диван, крісло, спускатися на підлогу.
Пізнавальний розвиток відповідає нормі, якщо дитина вміє:
- Збирати і розбирати пірамідку (по наслідуванню діям дорослого і самостійно).
- Відкривати і закривати кришки банок, коробок, складати в них дрібні іграшки, діставати назад (по наслідуванню діям дорослого і самостійно).
- Складати «вежу» з кубиків.
- Може грати з різними предметами домашнього побуту (посудом, взуттям, головними уборами тощо).
- Здійснювати різні дії з образними іграшками: «годувати», «причісувати», «лаяти» (по наслідуванню діям дорослого і самостійно, якщо була створена ігрова ситуація).
- Захоплювати дрібні предмети (ґудзик, ластик) великим і вказівним пальцями.
- Котити перед собою іграшку на коліщатках, прокатувати м'ячик.
- Відкривати і закривати дверцята шаф, діставати з них і розглядати різні речі, висувати і засувати ящики.
- Наслідувати дій дорослого: «зачісуватися», «фарбуватися маминою косметикою», «дути на гаряче» і т. п.
- Наслідувати діям однолітків: стукати, грюкати, сипати, копати пісок і т. п.
Емоційно-соціальний розвиток дитини у віці 1 рік повинно відповідати наступним показникам:
- Малюк може емоційно проявляти свої почуття: цілувати, обнімати маму, тата, улюблену іграшку.
- Радіти веселим іграм зі старшими, новим іграшкам (іноді дитина може злякатися появи нової іграшки).
- Дізнаватися всіх близьких і радіти їх приходу.
- Дізнаватися близьких на фотографії, показувати пальчиком, де мама, тато.
- Малюк може насторожитися, заплакати при появі «чужого» людини.
- Гортати книжки, з цікавістю розглядати картинки, показувати на прохання на яке-небудь зображення (котика, собачку).
- Емоційно реагувати на музику: «танцювати», «підспівувати».
- Наслідувати міміку дорослого.
- Висловлювати своє невдоволення мімікою (криком, плачем, писком) на заборону, суворий тон дорослого.
- Дивитися в дзеркало, захоплюватися своїм відображенням, грати з ним, будувати пики.
- Наслідуючи дорослим розмовляти по телефону.
Оцінюючи мовленнєвий розвиток дитини, фахівці розглядають два показника: активну мова і розуміння мови. В рік дитина повинна вміти:
- Говорити на «дитячому» мові від 2 до 10 слів, на питання «Хто це?» відповідати автономними словами.
- Зображати знайомі звуки і дії: наслідувати голосам тварин, відповідати показом на питання «Як Іванко плаче, співає, танцює?» і т.п.
- Наслідувати (інтонаційно), повторюючи за дорослими нові слова.
- Наслідувати знайомим словами, вимовні однолітками.
- Показувати по прохання на одну з 4-х іграшок і на одну з 2-х картинок.
- Виконувати прохання: «принеси», «дай», «поклади», «закрий», «відкрий».
- Розуміти слово «не можна».
- Показувати по прохання на звані предмети в будинку.
- Махати ручкою «поки-поки», грати в «ладусі», показувати, як літає пташка (махати ручками), грати в гру «ку-ку» (долоньками закривати і відкривати обличчя).
- Знає і реагує на своє ім'я
До однорічному віком малюк повинен оволодіти найпростішими побутовими навичками:
- Відкушувати і жувати шматочки хліба, сухарі, печиво.
- Пити самостійно з пляшечки, поїльника, деякі малюки п'ють з кухля, притримуючи її руками.
- Робити перші спроби їсти ложкою (деякі діти вправно наколюють шматочки м'якої їжі на виделку, але частіше малюки беруть їжу руками).
- Притягувати ручки під кран для вмивання, витирати обличчя і руки рушником.
- Деякі малюки при одяганні допомагають себе одягати: простягають руку в рукав, вставляють ніжку взуття, але багато хто не люблять цей процес і висловлюють писком (криком) своє невдоволення.
- Сигналізувати характерними звуками, що штанці мокрі або забруднені (якщо на дитину не надітий підгузник більшу частину доби), іноді буває, що малюки в цьому віці вже починають проситися на горщик.
А взагалі, всі діти різні і індивідуальні!